הסכם מייסדים והסכם שותפות: אבני יסוד להצלחה עסקית (2024)

"הסכמים צריכים להיכתב באופן פשוט, קל להבנה, ברור וחד – תוך כדי צפייה של כמה מהלכים קדימה לעבר העתיד. עיגון הזכויות בצורה חדה ומבריקה תוך הסתכלות קדימה עשויה בהכרח לחסוך הרבה כאבי ראש, חשיפות משפטיות והוצאות רבות. זכרו שנושא או עניין שהצדדים לא מבהירים עכשיו, צפוי להתברר בבית משפט בעתיד - וזאת אחרי ריבים, בזבוז זמן, כסף ואנרגיה מיותרים."

תוכן עניינים

הסכם מייסדים והסכם שותפות: אבני יסוד להצלחה עסקית (2024)

הקדמה

הקמת עסק חדש היא הרפתקה מרתקת – אך גם מסוכנת. תהליך הקמת העסק רצוף באתגרים רבים. כדי להתמודד היטב, להכין את עצמנו לעתיד וכדי “להקדים תרופה למכה”, אחד הצעדים החשובים ביותר בתחילת הדרך הוא עריכת הסכם מייסדים או הסכם שותפות. הסכמים אלו הם ממש אבני יסוד וקריטיים להצלחה עסקית. הם נועדו להגדיר את היחסים בין השותפים, למנוע מחלוקות עתידיות ולהבטיח את הצלחת המיזם העסקי.

מדריך מקיף זה יספק לכם סקירה מעודכנת (לשנת 2024) של הסכם מייסדים והסכם שותפות. הוא יספק לכם ערך רב ואם תקראו עד הסוף, תחשפו גם לטיפים חשובים ואזהרות קריטיות. אלו יעזרו לכם לשמור ולהגן על הזכויות שלכם בלי לצאת מופסדים ובלי להיכנס לצרות מיותרות.

יודגש שהאמור במאמר זה לא מחליף את הצורך בהתייעצות עם עורך דין. הוא לא מהווה ייעוץ משפטי ונועד להעשרה בלבד. מודגש כי לא מומלץ לפעול לבד ללא סיוע של עורך דין וזאת כדי להימנע מטעויות נפוצות של פעולות עצמיות שגויות.

מהו הסכם מייסדים?

הסכם מייסדים הוא המסמך החשוב ביותר בתהליך הקמת חברה. זהו ‘הסכם’, מסמך משפטי שנחתם בין מייסדי תאגיד ומבטא את הרצונות המסחריים של הצדדים להסכם. הוא מגדיר ועושה סדר במגוון נושאים חשובים וקריטיים לניהול חברה בצורה ‘בריאה’ ונכונה. בכך הוא משמש מעין “מדריך הפעלה לחברה”, שהמייסדים יכולים לקבוע בהתחלה וללכת לפיו בעתיד. הסכם המייסדים מגדיר בין היתר את המטרות, התפקידים והזכויות של כל אחד מהמייסדים בתוך העסק והחברה. חשוב להדגיש שמדובר בהסכם (חוזה) פנימי בין המייסדים של העסק או המיזם שמשמש אותם לניהול היחסים, החובות והזכויות ביניהם.

מהו הסכם שותפות ומה ההבדל בינו לבין הסכם מייסדים?

הסכם שותפות או הסכם שותפים הוא גם מסמך משפטי והוא דומה במהותו להסכם המייסדים, מלבד הבדל אחד – פתיחה והקמת תאגיד. כלומר, המהות בין הסכם מייסדים להסכם שותפות היא אותה המהות. השוני הוא רק בכך שבהסכם מייסדים קובעים מראש על פתיחת והקמה של תאגיד בצמוד להסכם המייסדים. בשותפות רגילה להבדיל, לא חייבים להקים תאגיד.

 

מדוע הסכם מייסדים או הסכם שותפות חשובים להצלחת העסק שלכם?

הקמת עסק עם שותפים היא מעין “חתונה”. כולנו אנשים שונים עם דעות שונות ועם התנהלות וחשיבה עסקית שונות. תוסיפו לתוך הקדרה הזו גם ‘מטענים רגשיים’ שעלולים ליצור חיכוכים ומריבות בין השותפים לעסק – ומשם הצרות רק יכולות להמשיך להתגלגל עד לשיתוק העסק שלכם.

הסכם מייסדים או הסכם שותפות הם אבני יסוד להצלחת כל עסק חדש. הם תורמים רבות ליציבות, יעילות וצמיחה לאורך זמן – הן ברמה המשפטית והן ברמה העסקית.

יתרונות עיקריים בהסכם מייסדים והסכם שותפות:

  • הגנה משפטית הסכמים אלו מגדירים את הזכויות והחובות של כל צד. בנוסף, הם מגנים עליהם מפני תביעות וסיכונים משפטיים.
  • מניעת מחלוקות תיאום ציפיות של הצדדים בצורה ברורה ומראש, מפחיתה משמעותית את הסיכוי לסכסוכים עתידיים בין השותפים.
  • פתרון יעיל של סכסוכים במקרה של חילוקי דעות, קיימים מנגנונים ברורים לפתרון מהיר ויעיל, תוך שמירה על יחסים עסקיים בריאים וללא צורך בביזבוז של משאבים יקרים כמו זמן וכסף.
  • ניהול עסקי יעיל חלוקת תפקידים וסמכויות ברורה תורמת לניהול תקין, יעילות וקבלת החלטות מושכלת.
  • בניית אמון ושיתוף פעולה שקיפות ותקשורת פתוחה בין השותפים, המבוססות על הסכם פורמלי – מחזקות את האמון ושיתוף הפעולה ביניהם.
  • הפחת הסיכויים לכישלון ומנגד הגדלת סיכויים להצלחה יציבות משפטית, ניהול יעיל ותקשורת בריאה תורמים רבות להצלחת העסק לאורך זמן. הסכמים אלו מפחיתים משמעותית את הסיכויים ל’תאונות’ וחשיפות משפטיות.
רוצים לחתום על הסכם מייסדים או הסכם שותפות בביטחון, שליטה ושקט נפשי?
הירשמו כאן עכשיו לשיחת הכרות ללא עלות

מהם הנושאים החשובים שצריכים להיות בהסכם המייסדים או בהסכם שותפות?

מכוון שההסכמים הללו דומים במהותם, נתחייס אל נושאים חשובים שכדאי ואפילו קריטי להתייחס אל כולם במסגרת ההסכם:

הגדרת התכלית העסקית

בין אם מדובר בשותפים או ביזמים, הקמת עסק משותף היא מעין “חתונה” עסקית. כזאת שבמסגרתה כל אחד מביא איתו משהו בשביל מטרה משותפת אחת. לפעמים השותפים או היזמים יודעים היטב מה הם רוצים אבל לפעמים הם לא ממש ‘סגורים על כך’. חשוב לעצור והגדיר היטב מה המטרה העסקית ולבדוק שכל הצדדים מיושרים על אותה תכלית עסקית.

משאבים נדרשים והתחייבויות להשקעה

חשוב לשבת ולהגדיר מה המשאבים הנדרשים. האם כל אחד מהצדדים ‘מביא איתו משהו’? כסף, נכסים, קשרים, זמן וכו’. עשו סדר במי מביא מה ואילו משאבים יידרשו בהמשך. הסדירו את זה עכשיו כדי שלא תהיו מופתעים בהמשך. במקרים בהם כל אחד מהצדדים צריך ‘להביא איתו משהו’, חשוב להגדיר את זה בהסכם. באיזו התחייבות מדובר? האם בהתחייבות כספית או לקניין או לרעיון או אולי מתן רישיון.

הסדרת נושא של קניין רוחני

ככל שיש סוד או רעיון מרכזי בליבת העסק, חשוב להסדיר את כל הנושא של קניין רוחני ולוודא שהם יהיו בחברה או בעסק ושייכים רק להם.

תפקידים, תוכנית עסקית, לוחות זמנים (גאנט) ותקציב

זהו חלק קריטי בהקמת עסק חדש, ולמרות זאת לא מעט עסקים ‘מדלגים’ עליו – מה שמוביל אותם לא פעם לצרות והפסדים מיותרים.

קודם כל, חשוב להכין תוכנית עסקית מקצועית ומסודרת. יתרה מכך -מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע שייקחו את הרעיון העסקי שלכם ויממשו אותו לתוכנית מבצעית. כזו שתשמש אותכם כנקודת מוצא, תתווה את הדרך, ותשמש אותכם בקבלת החלטות וניהול סיכונים נכון, שקול וחכם.

בהמשך תדאגו לקבוע תקציב. תגדירו איזה סכום נדרש לעסק או למיזם, מהם המקורות הכספיים, מה התוכנית התקציבית ועוד. אתם רוצים לוודא שאתם לא פועלים ‘מהמותן’ אלא בהתאם לתוכנית מסודרת ומחולקת לשלבים לצורך פיקוח ובקרה. כזו שתסייע לכם להגיע ליעדים שהצבתם לכם תוך צמצום סיכונים עד כמה שניתן.

בין לבין, תקבעו את התפקידים של כל אחד מהצדדים להסכם המייסדים או הסכם השותפות. קבעו מי יהיה המנכ”ל, האם יהיה אחד או משותף, מי הסמנכ”ל ומי ירכיבו את הדירקטוריון. טיפ חשוב – רבים שוכחים להגדיר מהם סמכויות המנכ”ל ומי ימנה אותו. ולא פעם, הדבר מוביל לריבים מיותרים בעתיד שפוגעים בעסקים.

ואז כאשר יש תוכנית עסקית מסודרת ומפורטת, צריך להוציא אותה לפועל. כדי שהתוכנית לא ‘תשאר על המדף’ קבעו לוחות זמנים, ממש גאנט מסודר שיסייע לכם להוציא את התוכנית לפועל ולבצע במקביל פיקוח ובקרה.

סוגי מניות וטבלת מניות (“Cap Table”)

בשלב הזה חשוב להגדיר את סוגי המניות החברה: מניות רגילות, מניות מייסדים או בכורה, מניות ניהול וכד’. צריך להגדיר באופן מסודר (ועדיף בטבלה לשם הסדר), מי מקבל? מה מקבל? וכמה?

דגש לגבי חברות סטארטאפ (חברת הזנק) – בחברה כזו נהוג לפצל את סוגי המניות לסוגים שונים. ראו הרחבה בנושא בפרק הדגשים לחברות סטארטאפ.

הון החברה, יעוץ מס/ רו”ח, עובדים וקבלת החלטות

אלו נושאים נוספים שצריכים להיכלל בהסכם מייסדים או הסכם שותפות. מבחינת הון החברה, חשוב לקבוע מה יהיה ההון הרשום וההון המונפק של החברה. בנוסף, במידה ואתם מעוניינים להוסיף ‘ESOP’ שהיא תוכנית אופציות לעובדים, עליכם לקבוע ולתכנן זאת מראש עם בעל מקצוע. שימו לב שחשוב להתייעץ על כך עם רו”ח שכן יש כל מיני סוגי תוכניות ESOP, וכל תוכנית שונה מבחינת מיסוי.

ואם ביועץ מס/ רו”ח עסקינן; תקבעו מראש את זהות הרו”ח שיטפל בחברה וייעץ לה בנושאים החשבוניים ובמיסוי באירועים שיתרחשו בחברה. כך למשל במקרה של הזרמת הון, הנפקת מניות, העברת מניות, הלוואות בעלים, העברת נכסים מוחשיים וקניין רוחני.

ועכשיו לנושא של עובדים. החליטו מראש מי בחברה רשאי להעסיק או לפטר עובדים? האם בעלי המניות עובדים בעסק? המלצה שלנו, דונו גם לגבי העסקת קרובים והשכר שיינתן לעובדים. תחשבו האם ברצונכם לעשות חלוקה בתפקידים ובשכר והאם יש הגבלות שמראש הייתם רוצים לקבע.

נסכם את חלק זה עם קבלת החלטות. שבו עם השותפים לשכם ותקבעו מראש מי יהיו מורשי החתימה של החברה ומה יהיו הרכב החתימות.

עורך דין מסחרי לאנשי עסקים וחברות - עורך דין להסכם מייסדים והסכם שותפות

דגשים ועניינים נוספים שקריטי לקבוע בהסכם מייסדים או הסכם שותפות

  1. התייחסות לאירועים עתידיים – למשל, מה יקרה במצב שאחד השותפים רוצה לצאת או לפרק. מה עושים אם חסר כסף או במצב של חופשה, לידה או מילואים של מי מהשותפים או מהשותפות.
  2. קביעת מנגנונים כמו: זכות סירוב ראשנה, CO-SALE, ייפוי כוח להצבעה, TAG-ALONG, מינוי דירקטורים ועוד.
  3. ‘פירוק החבילה’ – חשוב מאוד לקבוע מראש. מי יכול לפרק? באיזו דרך? האם בבמב”י (‘Buy Me, Buy You’) או בהתמחרות? דבר נוסף, קבעו מה קורה במצב כזה עם הקניין.
  4. התמודדות עם מחלוקות  האם אתם רוצים לפנות לבית המשפט? או שאולי מתאים לכם יותר גישור או בוררות? יש יתרונות וחסרונות לכל אחד מהם ולכן חשוב שתבינו מה מתאים לכם מבחינה עסקית ומשפטית. טיפ חשוב – במידה ואתם מעדיפים לקבוע בוררות, תעשו חשיבה מקיפה ותייחסו לעניין של ערעור על הבוררות – האם לקבוע שניתן לערער (בהתאם לתיקון לחוק הבוררות) או שאולי אתם מעדיפים שלא מבחינת יעילות ומהירות. קחו בחשבון שזו החלטה שלא כדאי לקבל ללא התייעצות עם עורך דין מסחרי מנוסה שכן יכולים להיות לה השלכות רבות בעתיד.
  5. נושא של סודיות ואי תחרות.
  6. חובות הצדדים, בעלי תפקידים וביטוח – חובות נאמנות, תום לב, גילוי מסמכים וכד’. ובקשר לביטוח, הסדירו סיכונים של החברה וככל שאתם רוצים גם סיכונים של הדירקטורים.
  7. דרכי החתימה על החוזה – האם בחתימה בנפרד? או שאולי בחתימה אלקטרונית.
  8. תקנון חברה – ערכו והגיעו להסכמות שחייבות להיכנס לתקנון.

רוצים להקים חברת הייטק? הנה כמה דגשים חשובים לתקנון של חברת סטארטאפ (הזנק)

פיצול סוג המניות

נהוג להקים חברת סטארטאפ בדרך שונה מחברה רגילה – וזאת בנושא פיצול סוגי המניות. אנו למשל מקפידים להקים אותה עם חלוקה לשני סוגי מניות: 

1) מניות ניהול 

2) מניות בכורה 

כך בעצם אנו מייצרים דיכוטומיה בין זכיות הניהול לבין הזכויות הכספיות. חלוקה זו עובדת טוב ועונה היטב לצרכים של יזמים. שכן, חלוקה כזו מונעת מצב שבו היזם יישאר ללא שליטה או יכולת השפעה בחברה שלו בסופו של יום, לאחר כניסת משקיעים חדשים לחברת ההייטק ולמיזם.

לסוגי מניות אלו ניתן להצמיד אילו זכויות שאנו רוצים. כך ניתן להצמיד למניות הניהול את האפשרות למנות דירקטורים מכוחם ובדרך זו המחזיקים של מניות אלו יכולים למעשה להשפיע בדירקטוריון ולשמור על השפעה ויכולת שליטה.

תקופת צינון

יזמים וחברות הייטק נדרשים לרוב בגיוס כספים לצורך מימוש החזון והמיזם. כדי לגייס את הכספים הם פונים בין היתר למשקיעים. אלו רוצים לרוב לדעת שאותו יזם או יזמים שנמצאים בחברה וקיבלו את ההשקעה הכספית שלו, לא יעזבו ‘מחר’ את החברה. למשל, במקרה של מכירת המניות לצד שלישי שייכנס במקומם. ולכן, חשוב להכניס סעיף שמדבר על תקופת צינון מסוימת.

העסקת קרובי משפחה

חשוב להחליט מראש ולקבוע האם מעסקים קרובי משפחה בחברה או לא. 

הכנסת מנגנוני הגנה לכניסת גורם זר והתנהלות לאחר תקופת הצינון

בהמשך לנושא תקופת הצינון, חשוב להתייחס לקבוע מה יקרה לאחר שתקופת זו תסתיים. הרבה פעמים השותפים שבחברה ירצו למנוע מצב שבו משהו שהם מכירים עוזב ובמקומו נכנס גורם זר, צד שלישי. מצב שיכול לגרום לבעיות רבות – שהרי כולם מעדיפים “להיכנס לחתונה עסקית” עם מי שאנחנו מכירים.

ולכן החשיבות של הכנסת מנגנוני הגנה שימנעו מצב כזה שאחרי תקופת הצינון, נכנס משהו זר לחברה. בין המנגנונים המוכרים ישנם:

זכות הצעה / סירוב ראשונה (First Offer/ Refusal Right)

זכות זו מאפשרת הגנה בכך שבמקרה של עזיבת צד אחר לאחר תקופת הצינון, היא מאפשרת לבעלי הזכות (“זכות ראשונים”), לקנות מניות שבעל מניות אחר רוצה למכור. בכך הם בעצם מקבלים ‘זכות קדימה’ שתאפשר להם למנוע כניסה של גורם זר לחברה.

זכות המצרנות (Pre-Emptive Right)

זכות זו מעניקה הגנה למייסד במקרה של הקצאת מניות חדשות. וכך, אם אחד המייסדים מרגיש הוא עלול להיות ‘מדולל’ בעקבות ההקצאה יש לו דרך להגן על עצמו. זה בעצם מחייב את החברה, לפני הקצאת מניות חדשות, להציע אותן קודם לבעלי המניות הקיימים של החברה. כך אותו מייסד יוכל לשמור על חלקו באמצעות השקעת כסף נוסף. חשוב להדגיש שלרוב לא מדובר ברכישה בתנאים משופרים כמו הנחה, אלא רק ‘בזכות ראשונים’.

מה קורה אם אחד היזמים או המייסדים נפטר?

נושא חשוב שיש כאלו שמפספסים, עוסק במה קורה בחברה במידה שחס וחלילה, אחד היזמים או המייסדים נפטר. במקרה כזה נשאלת השאלה מה קורה עם המניות שלו? האם ערכן הופך להיות שווה לאפס? האם המניות שלו הופכות למניות נדחות (מניות רשומות אבל ללא כל משמעות)? האם אפשר להעביר אותן בהורשה? וכד’. אלו שאלות חשובות שצריך להתייחס אליהן ולקבוע מנגנון מסודר כדי שלא ייוצר מצב שבו נכנסים כיורשים גורמים שונים שישנו את הניהול ויפגעו בחברה.

מהן ‘הסכנות’ ליזם או מייסד חברת סטארטאפ שמשתמשים בתקנון “סטנדרטי”?

אחת הטעויות הנפוצות של יזמים או מייסדי חברת סטארטאפ (חברת הייטק) היא שהם מסתפקים או מסתמכים על תקנון “סטנדרטי”. כזה שהם ‘לקחו מחבר’, ‘הוציאו מהמגירה’, ‘לקחו מחברה אחרת’ וכו’. כי אז, בלי שהם מבינים הם חושפים את עצמם לסכנות וחשיפות משפטיות שעלולות להיות הרסניות עבורם, עבור החברה או המיזם. ולכן, שימוש בתקנון “סטנדרטי” מסוכן כזה עלול לחשוף אתכם לסכנות משפטיות שונות, בין היתר:

  1. אי חלוקת המניות לסוגים שונים דבר שיכול להוביל לכך שהיזם או המייסד יישאר ללא שליטה בחברה שהקים בעתיד, לאחר כניסת משקיעים לחברה.
  2. נושאי ביטוח ושיפוי נושאי משרהאם הדבר לא יוסדר בהתאם לדין בתקנון, החברה לא תוכל לבטח ולשפות נושאי משרה. ואם בעתיד, במסגרת מו”מ עם נושא משרה הוא ידרוש ביטוח ושיפוי, החברה לא תוכל לתת לו את זה והמשא ומתן ייכשל. ולכן יש חשיבות להסדיר את זה באופן מקצועי כפי שקבוע בחוק.
  3. דרך קבלת החלטות מצומצמת בחברהחברות הייטק רבות מתנהלות באופן שוטף בשימוש במערכות של היועדות חזותית: Zoom, Teams, Google Meet וכו’. חשוב להבין שאם החברה לא הסדירה מראש את הנושא בתקנון, היא לא תוכל לקבל החלטות כדין בחברה באמצעות היועדות חזותית. ככל שרוצים לשנות ולאפשר פגישות לא פרונטליות במסגרת קבלת ההחלטות בחברה – יש כאמור להסדיר זאת בתקנון באופן מפורש. נושא זה הוא קריטי, שכן אם חברת הייטק קיבלה החלטות בהיוועדות חזותית ולא הייתה לה הרשאה לכך בתקנון, הדבר מוביל לבטלות ההחלטות והן הופכות להיות חסרות תוקף משפטי. רק תדמיינו לעצמכם לאילו צרות עסקיות ומשפטיות טעויות כאלו יכולות לגרום לכם.

לסיכום

הקמת עסק חדש היא צעד מרגש ומאתגר כאחד. ניסוח הסכם מייסדים או הסכם שותפים מקצועי ומקיף הוא אבן יסוד להצלחתכם לאורך זמן. הסכמים אלו מגדירים את היחסים בין השותפים, מונעים סכסוכים עתידיים ומבטיחים ניהול עסקי יעיל. 

הקמת עסק חדש? אל תזלזלו בחשיבותם של הסכמי מייסדים ושותפות!

הסכמים אלו חשובים וישמשו כאבני יסוד להצלחתכם העסקית לאורך זמן. ולא רק, הם גם מגדירים את היחסים בין השותפים, מונעים סכסוכים עתידיים ומבטיחים ניהול עסקי תקין ויעיל.

במדריך המקיף שלנו סקרנו שלל נושאים וטיפים חשובים בנוגע להסכם מייסדים והסכם שותפות. סקרנו מהם, דנו בהבדלים ביניהם, בנושאים החשובים שצריך לכלול בהסכמים ונתנו דגשים וטיפים חשובים באופן כללי ובפרט ליזמי או מייסדי חברת סטארטאפ (הזנק). 

ועכשיו הצעד הבא שלכם: צרו קשר עוד היום!

עו”ד עידן אטיאס, עו”ד מסחרי לאנשי עסקים וחברות יסייע לכם לנסח הסכם מייסדים או הסכם שותפים – הסכם מותאם אישית, תוך הבטחת זכויותיכם ויצירת בסיס איתן להגשמת יזמותכם העסקית. כזה שיאפשר לכם לחתום עליו בביטחון, שליטה ושקט נפשי.

אל תזניחו את ההיבט המשפטי! השקעה בכתיבה מקצועית של הסכם תהווה צעד משמעותי לקראת הצלחה עסקית לאורך זמן. התקשרו או השאירו פרטים בטופס הקצר ונחזור אליכם בהקדם לשיחת הכרות ללא עלות.

המלצה על עו"ד עידן אטיאס, עורך דין מסחרי לאנשי עסקים וחברות - המלצה של יזם הייטק לגבי הסכם מייסדים והסכמים מסחריים

רוצים לחתום על הסכם מייסדים או הסכם שותפות בביטחון, שליטה ושקט נפשי?

הירשמו כאן עכשיו לשיחת הכרות ללא עלות

לוגו עידן אטיאס ושות' עורכי דין