מודל חשבוניות ישראל – מאי 2024

מודל חשבוניות ישראל

השינויים החדשים ברשות המיסים שישנו את כללי המשחק החשבונאי לעסקים בישראל

רשות המיסים ביצעה שינוי נוסף בנוף המשפטי הפיננסי בישראל, והפעם במרכזו – המאבק בחשבוניות פיקטיביות.
 
לפי הערכות רשות המיסים תופעה זו של החשבוניות הפיקטיביות גורמת להפסדים של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה. ולכן, כדי להתמודד עם תופעה זו וכדי להפחית את כמות הזיופים, רשות המסים פיתחה והשיקה את מודל “חשבוניות ישראל”. במסגרתו, הרשות תנפיק מספר הקצאה לכל חשבונית מס ששווי העסקה בה עומד על סכום של לפחות 25,000 ש”ח לפני מע”מ.

אז איך עובדת התופעה של חשבוניות פיקטיביות?

אלו חשבוניות שברוב המקרים לא משקפות עסקה אמיתית והם נועדו להפחית את תשלומי המע”מ של העסק. בשיטה הנהוגה כיום בישראל, המדינה גובה את המיסוי על העסקה (מע”מ) באמצעות העסק שגובה את המע”מ במסגרת התשלום ולאחר מכן נדרש להעביר את הסכום לרשויות. ואולם, החוק מאפשר לעסק לקזז את הסכום שהוא צריך להעביר לרשויות עם הוצאות שבמסגרתן הוא נאלץ לשלם מע”מ בעצמו.
 
תופעת החשבוניות הפיקטיביות נכנסה בדיוק בעניין זה – כדי לנצל את הקיזוז לצורך תשלום מיסים פחותים לרשות המיסים ובמקרים מסוימים – אף לקבל החזרים (כאשר עסק רושם רק הוצאות ואפס הכנסות). ברור מאליו שמדובר בפעילות ומעשים לא חוקיים אך רשות המיסים התקשתה לא פעם בהתמודדות עם התופעה מסיבות שונות אך בעיקר כי לרוב העסקים שמפיקים את החשבוניות הפיקטיביות לא מדווחים עליהן כהכנסה בניסיון לטשטש את עקבותיהם.

איך יעבוד בדיוק המודל החדש?

בקיצור – רשות המיסים תנפיק מספר הקצאה לכל חשבונית מס שסכומה עולה על 25,000 ש”ח לפני מע”מ וזאת במסגרת עסקאות שבין עוסקים.
 
חשוב להדגיש: נכון לעכשיו מדובר אך ורק על עסקאות אשר מתבצעות בין עוסקים (כאשר מפיקים חשבונית מס לספק או עוסק ולא ללקוחות פרטיים) ואך ורק בעת הפקת חשבונית מס. בנוסף ונכון לעכשיו, אם אתם נחשבים עוסקים פטורים – המודל לא חל עליכם.

איך מקבלים מספר הקצאה לחשבונית המס?

אפשר להוציא מספר הקצאה לחשבונית המס שלכם באחת משתי הדרכים הבאות:
 
  1. באמצעות תוכנת הנהלת חשבונות שאז הפעולה תתבצע אוטומטית מהתוכנה, במהלך הרגיל של הפקת חשבונית המס. שימו לב לוודא עם הספק שלכם שהתוכנה שאצלכם מעודכנת ושהוא נותן את השירות הזה.

 

  1. באמצעות בקשה שמוגשת עצמאית דרך יישום ייעודי שפותח ברשות המיסים בדרך זו עליכם להזדהות ליישום ולכלול בבקשה מספר פרטים וביניהם: מספר העוסק מורשה של הלקוח, הסכום לפני מע”מ, סכום המע”מ ואף מספר החשבונית עליה יירשם מספר ההקצאה. בנוסף ניתן לצרף את פרטי העסקה אך זה לא חובה. לאחר מכן, יינתן מספר הקצאה רק כאשר הנתונים אשר הוזנו של החשבונית יימצאו “כתקינים” כהגדרתם בדיווח המפורט (תקינות התאריך, מספר הביקורת של הלקוח ועוד).

אז מתי המודל חשבוניות ישראל נכנס לתוקף?

המודל היה אמור להתחיל בתחילת שנת 2021, ביום 1.1.2024.

אך בעקבות המלחמה והמצב בו נמצאת המדינה, תחילת היישום שלו נדחתה ליום 1.5.2024.

האם מספר ההקצאה רלוונטי גם לחשבונות עסקה או קבלות אשר שוויין 25,000 ש"ח ומעלה?

לא. מספר ההקצאה רלוונטי רק למסמך מסוג חשבוניות מס והוא לא רלוונטי לחשבונית עסקה או לכל מסמך שאינו חשבונית מס – הן לצורך ניכוי מס תשומות, וכפועל יוצא להגשת בקשה למספר הקצאה.

קישורים נוספים:

עו"ד-עידן-אטיאס
עידן אטיאס ושות' - עורכי דין

משרד עורכי הדין עידן אטיאס ושות׳ בעיקר בתחום הליטיגציה (ניהול הליכים בערכאות שיפוטיות), בתחום המשפט המסחרי והעסקי בדגש על דיני חברות ודיני חוזים ובנוסף בתחום עבירות צווארון לבן. בין היתר המשרד מעניק ליווי משפטי וייעוץ לתאגידים, עסקים גדולים וקטנים, יזמים ואנשי עסקים שונים.

עידן אטיאס ושות'- עורכי דין הינו משרד בוטיק העוסק בתחומי הליטיגציה, משפט מסחרי -אזרחי, צווארון לבן וליווי עסקי.

פנו לעו"ד עידן אטיאס לשיחת ייעוץ

עסקים וחברות?

עידן אטיאס ושות' - עורכי דין , משרד לכל צרכי העסק בפן המשפטי, אנו מקפידים על השירות הטוב ביותר!
לוגו עידן אטיאס ושות' עורכי דין